24 października 2014

Stare polskie tango "Złociste chryzantemy"




Chryzantemy cudne, szczerozłote

Na wystawie czekały co dzień,

Wysyłając w przestrzeń swą tęsknotę

Od poranku aż po wieczorny cień.

l przyszedł ktoś tak smutny, zadumany,

Co w oczach miał kryształy srebrnych łez,

l w jesienny ranek zapłakany

Wyczekiwań chryzantem nadszedł kres.



Chryzantemy złociste

W kryształowym wazonie

Stoją na fortepianie,

Kojąc smutek i żal.

Poprzez łzy srebrnomgliste

Do nich wyciągam dłonie,

Szepcząc wciąż jedno zdanie:



Czemu odeszłaś w dal?

Nic mnie dzisiaj nie cieszy,

Gdy skończyły się sny.

Któż me serce uleczy

l otrze z oczu łzy?



Chryzantemy złociste,

Uśmiechnijcie się do mnie,

Może wśród dawnych wspomnień

Zaginie żal.



słowa i muzyka: Zbigniew Maciejowski (1912-1980)

 Piosenka napisana w październiku 1937 r. Cieszyła się olbrzymim powodzeniem w okresie międzywojennym, a następnie podczas okupacji (śpiewana ze zmienionym tekstem nawet przez oddziały Armii Krajowej – została wydrukowana w podziemnym wydawnictwie Partyzanckim szlakiem na początku 1944 r.).

Podaję za: Cyfrową Biblioteką Polskiej Piosenki.


10 komentarzy:

  1. Moja mama bardzo lubi tę piosenkę, a i ja czuję do niej szczególny sentyment związany z młodością, tradycją niedzielnych obiadów, nostalgią za czymś, co odeszło i nie wróci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio słucham na okrągło:) Przedwojenne szlagiery mają swój niepowtarzalny urok.

      Usuń
  2. Miło posłuchać, fajnie, że przypominasz zapomniane już melodie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście zapomniana, chyba bardziej niż inna piosenka Maciejowskiego pt. "Piosenka przypomni ci".

      Usuń
  3. Cudowne. Kiedyś nie czułam uroku tego typu tekstów. Chyba trzeba do nich dojrzeć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dla staroświeckich ludzi, takich jak ja:)

      Usuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam nowego gościa w moim antykwariacie!
      Również wolę starocie muzyczne:).

      Usuń
  5. To tango towarzyszyło całej mojej młodości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki muzyce można wrócić do dawnych lat, kiedy się było młodym i pięknym.

      Usuń

Drogi Czytelniku, dziękuję za pozostawienie komentarza. Niestety nie zawsze jestem w stanie szybko odpowiedzieć. Proszę zatem o cierpliwość.